Lumea în care trăim

Cuvintele sunt vibraţii ce creează lumea. Numai cuvintele frumoase vor crea o lume frumoasă

In căutarea sensului

Posted by Radu Albota pe 25/01/2011

Dacă nu ai un scop final în viaţă, eşti ca şi mort. Doar că nu te-au îngropat încă.
Când amintitile tale îţi depăşesc visele, totul s-a sfârşit. Şi asta nu are vreo legătură cu vreo vârsta.
Deci… cum e cu tine? Te gândeşti mai mult la trecut decât la viitor?
Ce poţi să spui despre visele tale? Spre ce priveşti înainte? E o întrebare cu adevărat importantă!
Dacă eşti oprientat prea mult spre trecut, atunci cu adevărat ai probleme. Şi dacă priveşti prea mult spre viitor, de asemenea ai probleme.
Tot ce avem este „acum„, tot ce avem este prezentul. Şi bineînţeles, toţi cei din acest domeniu vă vor spune cât de bine este să trăim aici şi acum.
Avem nevoie de un scop.
Care este scopul nostru, al existenţei noastre?
Cred că Freud a spus că scopul nostru îl constituie dobândirea plăcerii. Dar în zilele noastre nu prea mai agrează mulţi această idee. Altcineva, spunea că scopul nostru este puterea, că venim pe lume pentru a obţine, pentru a învăţa să obţinem puterea.
Frankl spunea ca scopul nostru este sensul, semnificaţia. Avem nevoie să ştim cine suntem, şi atunci viaţa noastră capătă un înţeles. Toate bucăţile puzzle-ului cad la locurile lor.
.

9 răspunsuri to “In căutarea sensului”

  1. Anca said

    Nimic mai adevarat! Amintirile mi-au depasit prezentul care s-a transformat in trecut! Dar e … ok!

  2. luci said

    Nu as fi in totalitate de acord – scopul nostru nu este sensul/semnificatia.

    1.Sensul/semnificatia, din punctul meu de vedere, nu este nimic altceva decat un instrument. Sa zicem ca sensul/semnificatia are o valoare instrumentala nu per se.

    Noi cautam un anumit sens/semnificatie care sa ne duca undeva. Nu il cautam de dragul cautarii.

    2. Sensul/semnificatia are o valoarea nemijlocit mobilizatoare. Daca de exemplu iti reprezinti lumea ca fiind ceva fara sens/absurd, nu prea mai iti vine sa „tragi de tine”, sa lupti pentru diferite chestiuni.

    3. Nu cred ca postulatul lui Freud privind „cautarea placerii” este depasit.Se verifica zi de zi atata timp cat traim.

    P.S. Cred ca este mai fascinant sa nu stim cine suntem. Sa jonglam cu incertitudini. Mie nu imi plac certitudinile. Fie ele ale stiintei sau ale religiei. Ce rost ar avea sa avem imaginea intreaga?

    • Radu Albota said

      Un punct de vedere interesant, Luci, si sunt de acord cu dezacordul tau. E in regula sa fim diferiti si, pana la urma, unici, fiecare in felul sau. Parafrazandu-te: ce rost ar avea sa fim toti la fel?
      Nici eu nu sunt in totalitate de acord cu punctul tau de vedere, dar nimic nu ma opreste sa nu-l accept.
      Cateva nuante, ale mele:
      – daca sensul este destinatia, cu o clara valoare motivationala, cum poate fi ea si instrument?
      – ai dreptate in privinta postulatului lui Freud; cautarea placerii se verifica intr-adevar pe scara larga in jurul nostru si vedem asta zi de zi. Dar… am putea lua in considerare, nu-i asa, faptul ca nu toate realitatile individuale sunt construite in jurul acestui scop suprem, ca pot exista realitati individuale, si ca atare vieti construite pe bazele acestora, in care o alta valoare sa fie scopul suprem.
      – si mie imi plac incertitudinile, pentru ca ma motiveaza sa merg mai departe. Eu vreau sa vad imaginea intreaga. Vreau sa stiu cine sunt, ce sunt, de ce am venit aici si pentru ce. Adica vreau sa aflu sensul.

  3. Gabriela said

    Dupa aceste afirmatii as crede ca am probleme…
    Am sa vad daca mai supravietuiesc iarna asta!?
    Ha Sper sa depasesc trecutul sa ma bucur de acum si sa imi propulsez dorinta vie macar cu inca o…clipa!

  4. luci said

    Mda. Nici eu nu vreau intr-un mod necesar sa ajungem la un acord perfect 🙂 Ceea ce vroiam sa spun (poate nu am avut toate cuvintele la mine:) – orice actiune pe care o intreprindem trebuie sa aibe o semnificatie dar acest lucru nu este totuna cu rezultatu. Eu vad semnificatia ca pe un „invelis” iar nu ca pe o un rezultat. De aia ziceam, nu caut semnificatia de dragul semnificatiei ci sa ma ajute sa ating anumite lucruri.

    P.S. Oricum ma bucur ca am descoperit blogul tau. Asa mai am si eu spatiu de exprimare. Ca pe blogul meu (de asemenea dedicat unor problematici nu foarte tabloide 🙂 nu prea am musterii 🙂

    • Radu Albota said

      In egala masura ma bucur de intalnire, Luci. Esti binevenit pe blogul meu, si, daca crezi ca poate fi interesant, si pe cel al cabinetului.

      O zi frumoasa in continuare.

  5. chisalita said

    Tatal meu, un bun psiholog, sustinea ca trebuie sa ne bucuram in viata de toate FAZELE ei !!!deoarece fiecare dintre ele, are farmecul ei. Sa privim cu drag spre trecut, amintiri…. dar sa mergem inainte traind momentul , fara insa ??? a uita sa aruncam si o privire spre VIITOR !!! spre …visele noastre !!!
    Aceste ideii, m-au ajutat sa inteleg si acel moment din viata , care ii sperie pe toti ….PENSIONAREA !!! acest moment cand pt. unii apare sentimentul inutilitatii. Total gresit, daca intr-adevar !!! nu iti intelegi …..SENSUL….

  6. raluca ligia said

    eu sunt perfect de acord.Fortat adevarat ,dar am invatat sa traiesc acum si aici cu frumoase amintiri in inima si cu capul plin de vise pentru viitor.Incerc sa nu ma mai opun si nici sa fortez lucrurile.Las viata sa curga prin mine,sa fiu atenta la semnele ei si sa le urmez

  7. Silving said

    Eu tot timpul am zis ca scopul nostru este iubirea.Ca ea e scopul si esenta vietii.Iubirea de sine,iubirea pentru copii,pentru familie,pentru semeni.Eu cel putin asa vad,mai ales de cand sunt mama.

Lasă un răspuns

 
